Wednesday, September 30, 2009

24 Open House..

Sempena AidulFitr tahun ni, kami di 24 Clyde St telah menganjurkan open house pada hari ahad yang lalu (27 Sept 2009).. Kebanyakan makanan dimasak oleh Amir.. Dia semangat gile nak masak untuk rumah terbuka ni.. Dia buat Nasi Minyak, Ayam Masak Merah, Rendang Daging, Karipap, Cokodok dan Lemang.. Aku buat Kuah Kacang dan Bijik Nangka (aka Badak Berendam) je.. Aidi (walaupun bukan penghuni flat 24) buat kuih bengka atas tunjuk ajar awek beliau, Izzah.. Azrin pulak asalnya nak buat lodeh, tapi dia cakap semua rumah terbuka yang dia pergi ada buat lodeh.. so dia dah boring.. Tambahan pula, menurutnya, Zaireen cakap kalau dia buat jugak kuah lodeh, dia akan disumpah jadi katak.. haha.. So, Azrin xbuat apa2 la.. Dia & Faried tolong2 masak makanan2 yang tersebut di atas ini..

Amir start masak dari pagi Sabtu lagi.. Dia buat Rendang dan tepung untuk buat karipap.. Tapi officially, kitorang start after Asar, lepas balik dari rumah2 terbuka yang ada pada hari Sabtu tu, namely Benji, Abg Haizal dan Abg Khairul.. Pukul 2 jugak la kitorang tidur.. Ni ada lah gambar sikit semasa kitorang prepare untuk open house ni..

Aku tengah buang kulit kacang, Amir tengah buat karipap

Aidi tengah belajar buat karipap daripada aku.. hehe

Sedang memotong ayam dengan jayanya

Excited masak

Ayam sebelum jadi merah

Ayam masak merah Amir.. sedap

Bijik Nangka aka Badak Berendam aka Swimming Hipo aka Jackfruit's Seed

Esoknya (Ahad), semua bangun lambat.. Tambahan pula hari ni start daylight saving.. Daylight saving, bagi sesiapa yang x tahu, adalah apabila jam dicepatkan 1 jam.. Maknanya kalau semalam pukul 7 pagi, hari ni jadi pukul 8 pagi.. Maknanya kalau semalam beza 4 jam dengan Malaysia, hari ni beza 5 jam.. So rasa macam bangun pukul 7.. tetapi sebenarnya dah pukul 8..

Pagi ni kitorang panaskan makanan2 yang dimasak semalam.. Pastu aku goreng karipap.. Azrin buat cokodok.. Amir buat lemang.. Terbaik lemang yang Amir buat ni.. macam kat Malaysia..

Karipap x berapa menjadi la.. melekat2.. So, macam2 bentuk yang terhasil.. Ada yang jadi panjang, ada yang jadi bulat macam cokodok.. Tapi alhamdulillah lah, ada jugak yang menjadi.. & walaupun rupa xberapa nak menjadi, rasa sedap.. rangup..

Karipap yang pelbagai bentuk.. panjang, bulat.. semua ada

Pukul 12 dah ada yang sampai.. Memang xsabar nak makan kot.. Tapi ada jugak yang datang lambat sebab lupa hari ni start daylight saving.. (termasuklah Aidi..) 12-2 untuk lelaki.. So ramai la yang datang.. Kide, Ben, Pian, Benji, Harrow street.. Meriah jugak la.. Non-Malaysians pun ada jugak yang datang.. Kawan 3rd year med.. Kat, Zana.. Dalam pukul 1:30 kuah kacang aku dah nak habis.. Laju gile.. Laku jugak rupanya kuah kacang aku ni.. Aku pun ambik 2-3 senduk untuk disimpan untuk girls nanti..

Antara hadirin yang datang

Geng2 x berapa nak betul

Enjoying the food

Zana dan Kat

2 Heriot Rowans rox

Makan Buk.. jangan x makan..

2-4 time untuk girls pulak.. Dorang ada open house PoTS*.. habis pukul 2.. So after that dorang terus datang sini.. Ramai jugak la yang datang.. Waida, Tasha, Hanis, Nisa, Fatin, Wani, Zewy, Rahmah, Haneza, Aimi.. Non Malays pun ada jugak.. Jaishree, Yi Xin, Adeline.. Tapi ramai yang xdapat datang sebab demam.. Antaranya Moli, Puai Yee, Preveene.. Kejap je dah habis kuah kacang yang aku simpan tadi tu.. huhu..

Antara hadirat yang datang

dan lagi..

Dak2 Toroa datang lambat sikit.. dalam pukul 3 lebih kot.. Masa tu kitorang dah penat.. Tapi layan je.. Riuh jugak la masa tu.. Dak2 Toroa.. standard la.. Masa tu Broswin (Classmate Kiwi aku) ada jugak.. So dia tersenyum je tengok kitorang tengah riuh rendah tu.. Masa tu jugak la aku perkenalkan kuih 'Swimming Hippopotamus' (Badak berendam) kat Broswin tu.. Gelak sudey dia.. haha.. Swimming Hipo aku ni mula2 macam xlaku.. orang xnmpak kot.. sedih jugak la.. Tapi akhirnya habis jugak la.. Siap ada yang bawak balik lagi.. (kan Fatin kan?.. hehe)

Geng Toroa plus Adila dan Sarah

Dua pasangan sedondon (bukan pasangan betul tau..) bergambar di depan tandas

Multi-cultural

Sedondon keemasan

Geng Toroa menolong basuh pinggan.. Tenkiu.. (Nad nak masuk gambar jugak)

Dalam pukul 5 semua balik.. Makanan pun banyak yang dah abis.. Aku penat gile.. Ingat nak tido la.. Baru je aku nak masuk duvet (selimut), tiba2 ada orang ketuk pintu pulak.. Siapa la pulak ni?.. Sammy rupa2nya.. Brother dari Pakistan.. Dia datang dengan Ahmad dan Kide.. Layan je la.. Lepas mereka balik aku pun tidur kepenatan.. Nasib baik xterlepas Maghrib.. huhu..

It was a tiring day.. tapi best sebab dapat jumpa ramai kawan2.. =D

Di pintu masuk sebelum pintu ditutup menandakan rumah terbuka akan ditutup..


Glossary
  • PoTS - Pearl of The South: Organisasi yang mengorganise aktiviti2 keagamaan untuk para muslimat di Dunedin ini..
  • Toroa - Resident Hall yang ahlinya terdiri daripada Zaireen Hani, Ain, Athirah, Shahril. Faza, Kak Su, Hamwira, Angeline..
  • Harrow street - Flat (ataupun lebih layak dipanggil studio room) di Harrow street yang didiami oleh para senior yang otai: Wado, Salleh, Amin, Bos dan Munir..

3 comments:

Anija, said...

buat open house tak ajak kami pon.. huhuhu...

Azku said...

Saya memang nak ajak asalnya.. Tapi masa tu kan Akak pergi Oamaru..

Anonymous said...

haha...so lg tggal namo 4 bijik nangka@jackfruit's seed@badak berendam@swimming hipo...butir nako...hehe