Friday, September 11, 2009

Kenapa Azku???

*****
FAQ seterusnya.. Asal Azku?? Tp macam obvious kot sebab dia.. Sebab nama aku Tengku Azran.. Ambik 'Az' daripada 'Azran', combine dengan 'Ku' daripada 'Tengku'.. Walla!!.. jadilah 'Azku'..

Tapi nama ni bukan aku saje2 je letak.. Ada la jugak aku pernah cuba letak nickname sendiri, contohnya Dr. Prince (sebab Tengku = Prince.. hehe), TQ (sebab orang putih susah nak sebut Tengku, jadi tenkiu) etc.. tp xberjaya la.. xkekal lama.. huhu..

Nama Azku ni budak2 kat sini (Dunedin) yang start panggil.. Asalnya orang panggil aku Pokku.. Erm, ada pulak orang tanya asal 'Pokku'? Ini memang common question la.. Memang selalu orang tanya aku.. Bagi orang Kelantan, obvious kot kenapa aku digelar 'Pokku'.. Bagi bukan orang Kelantan, meh aku habaq sikit..

'Pokku' ni kalau di'luar'kan atau d'KL'kan, jadilah Pak Engku.. Macam Pak Yaakob.. Orang Kelantan ni memang suka letak 'Pok' kat depan nama especially kalau kawan rapat la.. Contohnya kalau Aizat, jadilah PokJak, kalau Muhammad, jadilah PokMat dan sebagainya.. So sebab nama aku Tengku, jadilah Pokku..

Nama Pokku ni aku xsuka sangat sebenarnya.. Sejarah dia pun xbest sangat.. Sebabnya orang pertama yang panggil aku Pokku ialah Sub Inspector (S.I = Orang pangkat paling besar dalam kadet polis) aku.. Adli nama dia.. Kitaorang panggil dia Cik Li.. Masa tu aku kuli batak lagi.. Form 3 kot masa tu.. Bila Cik Li ni marah aku, contohnya bila aku ada buat salah dalam kawat, mesti dia panggil aku Pokku.. Semakin lama semakin ramai yang panggil aku Pokku.. Sampai cikgu2 pun panggil aku Pokku (especially yang rapat dengan aku la).. Haih~ Suka xsuka terpaksa terima la.. Tapi masuk form 5, anak2 buah aku panggil aku Cik Ku la sebab aku dah jadi S.I.. hehe.. Tapi nama Pokku tu kekal sampai sekarang..

Anyway, dah jauh melencong ni.. Berbalik kepada topic Azku ni.. Sebenarnya x ada sejarah specific pun.. Tiba2 je ada beberapa orang kawan kat sini (especially Paan & Abang Leh) panggil aku Azku.. Maybe sebab aku xkasi dorang panggil aku Azran kot.. Eeee, geli la kalau orang laki panggil aku Azran.. Kalau perempuan oke sikit.. So that's why dorang panggil aku Azku instead of Azran.. Macam transition between Pokku dengan Azran.. Tapi oke la.. Sebab aku suka nama Azku.. =D
*****

No comments: