Thursday, October 29, 2009

Syukur Alhamdulillah...

http://bucks.ac.uk/images/girls.jpg


Hari Selasa hari tu aku ada final exam.. OSCE.. Aku pun x ingat OSCE ni stands for what.. Tapi basically OSCE ni adalah ujian di mana kami para pelajar perubatan ini diuji dari segi consultation skill (menemubual pesakit) dan physical examination (pemeriksaan kesihatan)..

Ada 4 stesen semuanya.. 2 untuk consultation skills dan 2 untuk physical examination.. Untuk consultation skills, satu tu sakit kepala, satu lagi ada masalah dengan period.. heavy, sakit dan sebagainya.. Dua2 ni aku rasa macam oke la.. yang sakit kepala tu aku habis awal seminit sebab jam dok kat belakang aku.. Jadi aku xtahu la berapa minit lagi tinggal.. Sepatutnya 7 minit.. Untuk yang period tu pulak, aku memang puas hati.. The best consultation skill yang pernah aku buat so far kot..

Untuk physical examination pulak, satu tu kena test upper limb (tangan).. test power (kekuatan) dan reflex.. Yang ni memang study group kitaorang dah selalu practise.. So lancar jugak la.. Tapi aku lupa nak basuh tangan daa.. Dia untuk physical examination punya station memang wajib basuh tangan.. kalau x, kena potong markah.. Tp xpe la.. mintak2 dia x potong byk markah..

Stesen yang last ni yang masalah.. Kena buat urinalysis (test air kencing).. Kitaorang memang ada belajar.. Awal2 tahun dulu.. Tu pun sekali je buat.. So kitaorang macam x expect benda ni akan keluar.. Memang xpernah practise pun dalam study group kitaorang.. Ye la kan.. xkan nak bergilir2 test air kencing masing2.. huhu.. Memang screwed la.. Byk gile kesilapan yang aku buat.. Antaranya:
  1. Sebab aku basuh tangan, bila aku nak pakai glove (sarung tangan), jadi susah.. struggle gile.. Melekat2 kat tangan.. lama jugak la aku ambik masa untuk pakai glove tu.. Sampai aku nampak Hamish Wilson (examiner) tu tulis something kat kertas dia.. maybe dia tulis 'Mamat ni nak pakai glove pun xreti'..
  2. Lepas aku dah celup strip tu dalam air kencing tu, aku cakap kena tunggu dalam 30 saat.. Lepas tu kena pulak aku xpakai jam.. Aku memang jenis xpakai jam.. Biasanya aku tengok jam kat handphone je.. Kena pulak masa tu jam dinding kat belakang tu.. Jadi terpaksa toleh ke belakang.. haha.. Memang awkward la..
  3. Bila aku nak cek result tu, tiba2 Hamish Wilson tu tanya aku.. 'How long should u wait for leukocytes?' - 'Berapa lama sepatutnya awak tunggu untuk sel darah putih?'.. Bila aku check kat botol tu, rupa2nya kena tunggu at least 2 minit.. huhu..
  4. Lepas tu dia bagi pulak gambar.. Bandingkan antara normal dengan abnormal.. Masalahnya dia bagi gambar tu terbalik.. Bila aku bandingkan dengan yang kat botol tu, aku jadi confused.. Apasal x sama.. Dah lama aku confused baru aku sedar yang gambar tu terbalik..
  5. Last sekali dia tanya aku soalan.. Entah macam mana aku boleh blurr.. Jadi xberapa nak boleh jawab sangat.. huhu..
Pastu sebelum aku keluar tu, aku nampak dia tanda aku dapat 'BARE FAIL'.. huhu.. Memang aku down gile..

Begini lah rupa bentuk Urinalysis punya alat tu..
http://www.aconlabs.com/images/urinalysis2.jpg

Hari ni result keluar.. Dia kata dia akan email semua orang dalam pukul 3-4 petang.. Aku kat Burns.. Memang tertunggu2 la.. Ramai jugak budak Medik kat sini.. So semua macam xsabar2 nak tahu result.. Nak stadi pun xboleh.. Dah pukul 4 pun xkeluar2 lagi.. Kat facebook semua orang cakap pasal benda ni.. Siap ada group lagi yang namanya 'I hate waiting for OSCe result'.. haha..

Akhirnya dalam pukul 5 kot, kitaorang dapat jugak email yang dinanti2 tu.. Alhamdulillah aku pass.. Happy gile aku rasa.. Rasa macam nak frame je email yang dia bagi ni dan letak kat dinding.. Ye la sebab aku expect aku akan fail.. Sebab aku fail satu station tu.. Alhamdulillah maybe stesen lain dapat cover balik ke 'fail'lan aku tu.. Syukur..

Tpi malangnya ada sorang kawan aku xpass.. So, dia kena repeat esok.. Aku doakan dia boleh pass esok.. Aku dan kawan2 yang lain akan sama2 support dia..

2 comments:

mardhiyyah said...

friends always need each other.
bila hati bersatu, ukhwah itu indah.
xkan snggup melihat shbt tertinggal ke blkg.

Azku said...

Betul sekali kata2 anda itu..

=D